lørdag den 20. august 2011

Dirch

Da jeg var lille, havde jeg det største crush på Dirch Passer. Jeg elskede alle hans film, og havde et højtelsket kassettebånd med hans 'op og då'-sketch - ingen var sjovere end ham! 

Og der var ikke nogen i verden, som jeg hellere ville møde i virkeligheden. Så I kan måske nok også forestille jer, hvor skuffet jeg blev, da jeg fik at vide, at manden døde fem år, før jeg blev født. 

Nu er filmen om Danmarks mest legendariske skuespiller/kommiker endelige kommet. M og jeg var den anden dag inde og se forpremieren på 'Dirch' (benyttede mig af et Telia-kunde-tilbud: 2 billetter for 75 kr).


Filmen var rigtig god!
Desværre var der nogle elementer, som trak den lidt ned, nemlig at historien blev fortalt i brudstykker frem for en mere flydende fortælling. Det synes jeg var lidt ærgerligt. Derudover havde jeg til tider lidt svært ved at holder styr på de personer, som omgiver ham i filmen - 'hvem var hvem?' M's kritik gik hovedsageligt på lydsiden (noget han går meget op i ved film). Musikken kunne godt være lidt for dominerende, da den var skruet ret højt op i forhold til talen. 
Nikolaj Lie Kaas, som spiller rollen som Dirch Passer, skal have stor ros for hans præstation. Ingen er som Dirch Passer, og ingen kan gøre det lige så godt, men Nikolaj Lie Kaas har alligevel ramt Dirch Passers ånd ganske godt. 
Jeg ved ikke, hvor meget filmen læner sig op af virkelighedens Dirch Passer, eller hvor meget der er fri fantasi, men jeg sidder tilbage med følelsen af at have fået et indblik hvem Dirch Passer var, og hvilket liv han levede - og det sætter jeg virkelig pris på. 




Filmen har givet mig lyst til at vide mere om min barndoms første forelskelse, så min ønskeseddel får nu tilføjet bogen: "Dirch Passer - En biografi" af Ole Sønnichsen. 


Billedkilder: 
http://www.bakken.dk/typo3temp/pics/f8c67299ae.jpg 
http://www.scope.dk/images/film/007478/00017110_dirch_plakat-dk_360.jpg 
http://www.altfortalt.dk/5520-6316-large/dirch-passer-en-biografi.jpg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar